Πότε ξεκινάει μια συνέντευξη και πώς μπορείς να ανταπεξέλθεις και να είσαι ένας σωστός υποψήφιος για τη θέση? Πριν αρκετό καιρό κάποια πράγματα τα θεωρούσα αυτονόητα, μέχρι που είχα την τύχη να βρεθώ στο background μιας συνέντευξης μέσω skype όπου και κατάλαβα πως δεν είναι όλα τόσο αυτονόητα τελικά.
Πότε ξεκινάει μια συνέντευξη?
Αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση. Δε θα το έλεγα. Σε εμένα και σε πολλούς άλλους είναι αυτονόητο, όχι σε όλους όμως. Μα φυσικά μια συνέντευξη ξεκινάει στο χώρο της εταιρίας ή με το που πατήσω αποδοχή στη κλήση που δέχομαι στο skype. ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΟΧΙ! Μια συνέντευξη ξεκινάει όταν χτυπήσει το τηλέφωνο και δεις άγνωστο αριθμό (όχι αριθμό με απόκρυψη, αλλά αριθμό που δεν έχεις αποθηκευμένο). Μια σωστή απάντηση είναι το «Παρακαλώ» ή το «Λέγετε». Οποιαδήποτε άλλη απάντηση σε αυτό το τηλέφωνο είναι λίγο-πολύ ακατάλληλη. Μη με παρεξηγήσετε, δεν λέω πως είναι λάθος ή πως θα σας κόψουν από τη συνέντευξη γι’ αυτό, απλά είναι καλό να ξεκινήσει θετικά η επαφή σας με την υποψήφια εταιρία ειδικά από τη στιγμή που εσείς επιλέξατε να στείλετε το βιογραφικό σας.
Το ραντεβού έκλεισε, η ώρα προγραμματιστικέ και έχουμε συνέντευξη.
Το επόμενο βήμα ξεκινάει με το που κλείσει το τηλέφωνο. Ήρθε η ώρα να εξασκήσετε το επίπεδο της κατασκοπίας σας. Στη συνέντευξη που παρακολούθησα υπήρξε μια ερώτηση η οποία δεν μου έκανε καθόλου εντύπωση, η απάντηση από την άλλη με εξέπληξε. « Τη ξέρετε για την εταιρία μας? Την έχετε ακούσει ξανά?» και η απάντηση ήταν «Ξέρω πως είστε ξενοδοχείο, θυμάμαι είχα μπει στο site σας πριν 2 μήνες όταν έστειλα το βιογραφικό μου». Αυτή είναι μια πολύ κακή απάντηση. Αμέσως μετά το τηλέφωνο ή μια-δυο μέρες πριν τη συνέντευξη κάντε τον κόπο να ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ την ιστοσελίδα της εταιρίας (όχι να μπείτε, να επισκεφθείτε!). Η ιστοσελίδα της εταιρίας είναι ο χώρος που θα λάβετε σημαντικές πληροφορίες για τη συνέντευξη. Τόσο η πολιτική της εταιρίας όσο και η κουλτούρα της κρύβονται μέσα σε μια ιστοσελίδα. Όλα μαρτυρούν το πώς μια εταιρία θέλει τους υπαλλήλους της, από το σχεδιασμό μέχρι το «σχετικά με εμάς», από το όραμα και την αποστολή μέχρι τους πελάτες και τις υπηρεσίες που προσφέρουν.
Ας το πάμε ένα βήμα παρακάτω, θεωρώ αυτονόητο να επισκεφθείτε τη σελίδα της εταιρίας στο LinkedIn. Ακόμα και το προφίλ του ανθρώπου που θα σας πάρει τη συνέντευξη. Γιατί να μην δείτε που έχει εργαστεί, τι σπουδές έχει και τι recommendation του έχουν δώσει. Αν καταλάβετε τι χαρακτήρας είναι θα μπορέσετε να τον προσεγγίσετε πιο εύκολα στη συνέντευξη. Έτσι κι αλλιώς το όνομα του συνεντευκτή σας το έχετε από την πρώτη στιγμή, εκμεταλλευτείτε το!
Διάβασα και είμαι έξω από την πόρτα της εταιρίας.
Ήρθε η μέρα της συνέντευξης και είναι η ώρα να λάμψετε. Από τη γραμματεία ξεκινάνε όλα. Η καλή εντύπωση ξεκινάει από το πώς θα μπείτε στην εταιρία. Με το να είστε ευγενική με την γραμματεία δεν κοστίζει τίποτα. Πολλές φορές, είναι και αυτοί στο «κόλπο» της πρόσληψης σας. Φερθείτε έξυπνα. Όταν σας πουν να περιμένετε (γιατί πάντα σας λένε να περιμένετε για να δουν πως αντιδράτε στην αναμονή) μη βγάλετε το κινητό σας. Το facebook και το check in μπορούν να περιμένουν. Παρατηρήστε το χώρο, προσπαθήστε να καταλάβετε πως συμπεριφέρονται εκεί οι εργαζόμενοι, θα σας χρειαστεί 10 λεπτά αργότερα όταν θα προσπαθήσετε να πείσετε έναν άνθρωπο γιατί είστε ο/η κατάλληλος/η υποψήφιος/α για τη θέση.
Η ώρα έφτασε και είτε ο ίδιος ο συνεντευκτής σας καλεί είτε η γραμματέας σας οδηγεί σε αυτόν.
Κάντε την έξυπνη κίνηση, ξεκινήστε εσείς τη χειραψία. Μη φοβηθείτε να δείξετε αυτοπεποίθηση ακόμα και αν πιστεύετε πως δεν μπορείτε να σταθείτε από το άγχος. Το άγχος είναι κάτι πολύ φυσικό, το να δώσετε καλή εντύπωση όμως είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Καθήστε αφού σας πουν και ξεκινάμε.
Μιλήστε το πολύ 2-3 λεπτά εξηγώντας τη βρίσκεται στο βιογραφικό σας, εξάλλου το έχει δει και θέλει να σας γνωρίσει πέρα από αυτό. Σε καμία περίπτωση δεν κοιτάτε το βιογραφικό σας! Πρέπει να το ξέρετε απ’ έξω αλλιώς δίνετε την εντύπωση πως είναι ψεύτικο. Απαντάτε στις ερωτήσεις με ειλικρίνεια και δείξτε γιατί είστε ο καταλληλότερος υποψήφιος για τη θέση. Θυμάστε την κατασκοπία που κάνατε? Τώρα είναι η ώρα να αξιοποιήσετε όλες τις πληροφορίες. Εναρμονίστε τις πληροφορίες της εταιρίας και του συνεντευκτή σας με τα δικά σας ατού και τα πιστεύω. Δείξτε πως είστε και εσείς ένα μέλος της κουλτούρας της εταιρίας, θα πάρετε πολλούς πόντους γι’ αυτό και ας μην έχετε προϋπηρεσία.
Με ρώτησε πέντε πράγματα, απάντησα και έφυγα. Πιστεύω πως πήγε καλά.
Σίγουρα όχι! Στη συνέντευξη να επιδιώκετε να κάνετε μια εποικοδομητική συζήτηση μέσα από την οποία να παρουσιάζετε τον εαυτό σας αλλά να γνωρίζετε και τον άνθρωπο που έχετε απέναντί σας. Μην περιμένετε να τελειώσει η συνέντευξη για να ρωτήσετε κάτι. Ρωτήστε φυσικά μέσα στη ροή του λόγου. Δεν είναι κακό. Μέσα από τις απαντήσεις του συνεντευκτή θα πάρετε πληροφορίες και για δικές σας απαντήσεις που θα χρειαστείτε αργότερα, ή και , σε επόμενη συνέντευξη. Στο τέλος ζητήστε μια επαγγελματική κάρτα, προσθέστε πως είστε ικανοποιημένος/η από την εποικοδομητική κουβέντα που είχατε και πως περιμένετε να είστε σε επαφή.
Τίποτα δεν έχει τελειώσει ακόμα.
Την επόμενη μέρα αξιοποιήστε την κάρτα που πήρατε και στείλτε ένα email ευχαριστώντας τον συνεντευκτή σας για το χρόνο του αλλά και για τις πληροφορίες που μοιράστηκε μαζί σας. (Ακόμα και αν δεν πήρατε κάρτα, επικοινωνήστε μαζί του στο LinkedIn ή ακόμα και στο εταιρικό email γράφοντας «Υπόψιν κυρίου/ας -και το όνομά του/της-». Σιγουρευτείτε πως το όνομα στο email σας είναι επαγγελματικό και όχι κάτι του τύπου zoaki45@mail.
Για όλα τα παραπάνω θα υπάρξουν κι άλλα άρθρα τα οποία θα είναι πιο αναλυτικά για κάθε ένα από τα στάδια με συμβουλές και dos and donts.
One thought on “Το τηλέφωνο χτυπάει, ώρα για συνέντευξη”